Orëntatiedagen - Reisverslag uit Sydney, Australië van Iris Brusse - WaarBenJij.nu Orëntatiedagen - Reisverslag uit Sydney, Australië van Iris Brusse - WaarBenJij.nu

Orëntatiedagen

Door: Iris Brusse

Blijf op de hoogte en volg Iris

23 Oktober 2015 | Australië, Sydney

Hoi!
Ik schrijf dit keer een stukje over de oriëntatiedagen!

Woensdag:
Na een dagje chillen, heb ik 's avonds voor 9 dollar heel goed gegeten. Die avond stond er lasagne mét friet (ik heb de combinatie nog nooit eerder gehoord) op het menu, daarbij heb ik nog een water genomen. Deze dag heb ik veel contact gehad met papa, mama, Lars, Tess en Wes. Zo ook met Nadine, de andere au pair. Ze heeft me veel tips kunnen geven (via Facebook, Nadine is al bij haar gezin). Ondertussen whappt mijn hostmum af en toe om te vragen hoe het gaat etc. Super lief!

Donderdag:
De wekker zou om 06:15 uur gaan, maar na een aantal keer wakker worden, ben ik toch maar eerder gaan douchen. Ik ging samen met de Duitse room mates ontbijten en naar het AIFS kantoor lopen -ja ze konden ineens terug praten;)-. 5 minuten later liep ik met 8 andere Duitse au pairs naar het hotel, haha! Zij 'kenden' elkaar al van het vliegen.

We begonnen met het voorstellen aan elkaar. Vervolgens moesten we met een groepje praten over hoe het is om 'au pair te zijn', althans wat onze verwachtingen zijn. Daarna kregen we het emotionele stuk, bijvoorbeeld dat de eerste maand het zwaar zal zijn en hoe je daarmee moet dealen. Zo hebben we een aantal dingen besproken en naar geluisterd. Er werd ook nog verteld dat sommige gezinnen geen wifi hebben of een limit hebben per maand, omdat het erg duur is. Hier verbaasde ik me stiekem best over. Nog een leuk feitje: in Australië hebben heel veel mensen een au pair en niet omdat ze rijk zijn, maar omdat de opvang veel geld kost. 100$ per dag, per kind.

We zouden deze dag ook allemaal een bankpas krijgen, maar het kon wel eens voorkomen dat de bankpas er om een 1 of andere reden niet klaar lag. Jahoor, dat probleem had ik... 'No worries! We fix that! Tomorrow morning it will be fixed!'. Dus nu maar duimen... Nou blijkt dat deze pas niet noodzakelijk is, want je krijgt een soort creditcard binnen 2 weken thuis gestuurd. Máár het zou me wel veel geld kosten tot die 2 weken, want met mijn Nederlandse pas betaal je steeds extra per transactie. Update: ik heb geen bankpas gekregen, dus nu 2 weken zonder doen, helaas….

Later die middag hebben we nog een basis EHBO cursus gekregen. Ik heb mijn EHBO cursus al, dus het was een soort herhaling voor me. Ik moet zeggen dat alles nog al uitgebreid 3388 keer verteld werd, maar dan net op een andere manier. Tuurlijk bedoelde ze dit allemaal goed, maar het mocht van mij wel íets sneller. Alles was goed te volgen, maar ik ben zeer uitgeput omdat alles in het Engels/Australisch was.

Bij het AIFS hotel heb ik Linda ontmoet; Nederlands, yes! Ik vond het heerlijk om eindelijk weer Nederlands te praten en niet te hoeven nadenken over elk woord. Linda en ik zijn samen terug gelopen naar het hostel. We spraken af om samen wat te eten, beneden bij de bar. Ik koos voor de goedkope deal (echte Nederlander en mama's dochter). Een flinke burger met frietjes voor 8$. Ik heb trouwens tot nu toe elke keer mijn glas water gratis gekregen, nice! Linda koos voor de spaghetti. We zijn vrij snel weer terug gegaan naar onze kamers, zo moe... Ik heb nog even geskyped met papa, mama en Tess. Vlak daarna nog even met Wes en vervolgens snel mijn oogjes gesloten, because tomorrow is another day!

Vrijdag:
Ik heb ’s nachts elk uur gezien en was om 5 uur echt klaar wakker. Uit eindelijk ben ik maar om 5:30 uur gaan douchen. Ik hoop dat ik aankomende dagen beter slaap, wellicht door meer ritme en regelmaat bij het gezin! We hebben met alle au pairs samen ontbeten, super gezellig! Verder had ik alvast uitgecheckt, want dit moest voor 10 uur gebeuren. Ook vandaag hadden we weer een oriëntatie dag. Naar mijn idee werd veel hetzelfde verteld als de dag ervoor (waren 2 verschillende vrouwen die de dagen verzorgden). Er werd veel gesproken over algemene dingen van kinderen, daar wist ik al veel van. We hebben ook de WWCC check gehad. Dit is een check om te kijken of je in het verleden strafbare dingen hebt gedaan en dan vooral rondom kinderen. Hierna was de dag klaar en ben ik met Linda (Nederlandse meisje) rond gaan lopen. We hebben geluncht, jacht gemaakt naar een telefoon voor Linda en op zoek naar Australische zonnebrandcrème. Inmiddels is het nu 15 uur en moet ik nog ongeveer wachten tot 18 uur, want ik word opgehaald door Julie en Jayden, jeej! (hostmum en het schatje waar ik 6 maanden op moet passen:)).

Hieronder nog wat foto’s! Foto’s van het hostel en wat foto’s terwijl ik van het hostel naar het AIFS kantoor liep (vrijdag). Zoals je ziet is het verschillend weer geweest die dag. We begonnen de ochtend met regen en in de middag hebben we nog het zonnetje gezien!

  • 23 Oktober 2015 - 07:06

    Silvana:

    Lekker hoor. FF rustig de eerste dagen bijkomen van je het lag. Snap ook dat het zeer vermoeiend is om veel in een andere taal te spreken. En nu lekker gaan genieten bij je gezin voor het komende half jaar!

  • 23 Oktober 2015 - 07:31

    Mama:

    Wat een leuk verslag! Zo lijkt het net alsof je niet zo heel ver weg bent (alhoewel ...).
    Fijn dat we al heel veel contact hebben gehad.
    En nu op naar de Feltons!
    Love you! Mama

  • 23 Oktober 2015 - 07:33

    Inezbrusse@hotmail.com:

    P.S. Leuk uithangbord!

  • 23 Oktober 2015 - 09:01

    Marjolein:

    Wat schrijf je toch leuk! Pittige dagen voor je, maar.....je DOET het gewoon! Fijn dat je nu naar je 'eigen' plekje gaat. Geniet meis! Xxxx

  • 23 Oktober 2015 - 09:02

    Tess:

    heel leuk verslag ier! ik blijf hier van genieten! en veel plezier bij je gezin. xx

  • 23 Oktober 2015 - 09:02

    Tess:

    heel leuk verslag ier! ik blijf hier van genieten! en veel plezier bij je gezin. xx

  • 23 Oktober 2015 - 11:16

    Charlotte:

    Super leuk allemaal!
    Heeeel veel plezier bij het gezin♡

  • 23 Oktober 2015 - 12:37

    Hennywalsteijn:


    Samen met Opa Aad jouw eerste reisverslag gelezen
    Wat leuk,dat dat allemaal zo kan,zo ver weg en toch dicht bij!!
    Goed,dat je zo leuk opgevangen bent om te aclimatiseren en dat het goed begeleid wordt
    We kijken uit naar je volgende berichten !
    Liefs

  • 23 Oktober 2015 - 14:44

    Papa:

    Zo, rust. Bij jou en bij mij moet ik zeggen, blij dat je op je plekje zit.
    Enjoy!. Dat Leon's Place moet wel leuk en lekker zijn ! Fijn dat we veel contact hebben. Spreek/zie je snel weer via de app en/of Skype.
    XXX

  • 23 Oktober 2015 - 17:30

    Lars Brusse:

    Hey Iris,

    leuke verslagen!! heel veel plezier en tot de volgende keer (skypen :)).
    xxx

  • 25 Oktober 2015 - 20:30

    Desiree:

    Hey Iris
    Wat schrijf je leuk zeg!
    Ik heb wel respect voor je (en je ouders ;-) ) want wat is Australië ver weg
    Maak er een mooie tijd van maar dat zal wel lukken!

  • 25 Oktober 2015 - 20:30

    Desiree:

    Hey Iris
    Wat schrijf je leuk zeg!
    Ik heb wel respect voor je (en je ouders ;-) ) want wat is Australië ver weg
    Maak er een mooie tijd van maar dat zal wel lukken!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 09 Juni 2015
Verslag gelezen: 564
Totaal aantal bezoekers 25192

Voorgaande reizen:

01 September 2015 - 01 Maart 2016

Australië

Landen bezocht: